Comme le premier faux Dimitri, le second faux Dimitri fut un imposteur qui a tenté de se faire passer pour un fils d'Ivan le Terrible afin de devenir tsar au début du XVIIe siècle.

PropertyValue
dbpedia-owl:abstract
  • Comme le premier faux Dimitri, le second faux Dimitri fut un imposteur qui a tenté de se faire passer pour un fils d'Ivan le Terrible afin de devenir tsar au début du XVIIe siècle.
  • Dymitr Samozwaniec II, (znany także jako Łżedymitr, ros. Лжедмитрий, lub Łotr Tuszyński, ros. Тушинский вор) (zm. 22 grudnia 1610) – pretendent do tronu Carstwa Rosyjskiego
  • De tweede valse Dimitri (Russisch: Лжедимитрий II; Lzjedmitri II) (? - Kaloega, 21 december 1610), ook bekend als de rebel van Toesjino, was een van de drie pretendenten die zich voordeed als Dimitri Ivanovitsj, de zoon van Ivan de Verschrikkelijke, in de hoop de Russische troon te kunnen opeisen. De echte Dimitri was onder onbekende omstandigheden overleden, mogelijk als gevolg van een aanslag in 1591. Deze tweede Valse Dimitri kwam ten tonele in 1609. Hij was in werkelijkheid vermoedelijk de zoon van een priester of een bekeerde Jood. Hij was zeker voor zijn tijd hoog opgeleid. Zo sprak hij Russisch en Pools en was een expert in liturgie. Hij deed zich eerst voor als de Moskovische bojaar Nagoj, maar bekende later onder invloed van foltering dat hij tsarevitsj Dimitri was. Hij werd op zijn woord geloofd waarna duizenden kozakken, Polen en Moskoviërs zich achter hem schaarden. Hij werd door Jerzy Mniszech, vader van Marina Mniszech (de weduwe van de eerste valse Dimitri), herenigd met Marina die hem identificeerde als haar echtgenoot. Dit leverde de valse Dimitri steun van het magnaat van het Pools-Litouwse Gemenebest op. Deze leverde hem een leger van 7500 soldaten.Met behulp van dit leger veroverde de tweede valse Dimitri de steden Karatsjev en Brjansk. In 1608 trok hij met behulp van de Polen ten strijde tegen Moskou. Hij lokte ook veel lokale bewoners naar zijn kant door te beloven beslag te leggen op de landgoederen van de bojaren. Het dorp Toesjino werd door Dimitri als kamp gebruikt voor zijn aanval op Moskou en het leger van tsaar Vasili IV. Dimitri’s leger omvatte op dit punt 7000 Polen, 10.000 Kozakken en 10.000 andere soldaten waaronder leden van de mislukte Zebrzydowski-opstand. Dimitri wist dit leger uit te breiden naar 100.000 man door Filaret van Moskou te benoemen tot patriarch van Moskou. Hij won tevens het vertrouwen van de steden Jaroslavl, Kostroma, Vologda en Kasjin.Toen tijdens het beleg van Smolensk koning Sigismund III van Polen arriveerde, keerde een groot deel van Dimitri’s Poolse soldaten zich tegen hem en sloten zich aan bij hun eigen koning. Rond dezelfde tijd arriveerde een sterk Russisch-Zweeds leger onder aanvoering van Michail Skopin-Sjoejski en Jacob De la Gardie in Toesjino, waardoor Dimitri zijn aanval op Moskou moest staken en zijn kamp moest verlaten. Vermomd als boer vluchtte hij naar Kostroma, waar Marina zich bij hem voegde. Dimitri ondernam later een tweede aanval op Moskou, dit keer geholpen door de Don-Kozakken. Hij wist heel Zuidoost-Rusland te veroveren, maar slaagde er wederom niet in om Moskou te veroveren. Dimitri werd op 11 december 1610 in halfdronken toestand gedood door een Tataar genaamd Pjotr Oeroesov.
  • 두 번째 가짜 드미트리(? ~ 1610년, 러시아어:Лжедмитрий 르제드미트리)는 동란 시대의 차르 참칭자이다. 투시노의 악인(The Felon of Tushino, 또는 투시노의 도둑(Tushino Thief))이라는 별칭으로도 불린다.1606년, 첫 번째 가짜 드미트리는 바실리 슈이스키의 반란으로 죽고, 슈이스키가 바실리 4세로 차르에 즉위한다. 하지만 바실리 4세 역시 보리스 고두노프처럼 대중의 지지를 받지 못했다. 가짜 드미트리는 죽었지만, 드미트리의 재림에 대한 러시아 백성들의 기대 역시 계속되었다.바실리 4세의 즉위부터 그에 반대하는 반란은 계속되었다. 이 중 유명한 것이 바로 1607년 8월에 시작된 두 번째 가짜 드미트리의 반란이다. 두 번째 가짜 드미트리는 자신이 진짜 우글리치 공 드미트리라고 주장하는 한편, 보리스 고두노프의 압제를 해방시킨 장본인이라고 주장하였다.그는 모스크바 근처인 투시노를 본거지로 삼고, 끊임없이 자신이 진정한 차르라고 주장하였다. 그는 비록 실제 차르의 자리에 오르지는 못했지만, 1610년에 살해될 때까지 유력한 차르 후보였다.
  • False Dmitri II (died 11 December 1610) (Russian: Лжедимитрий II, other transliterations: Dmitriy, Dmitri, Dmitrii), also called the rebel of Tushino, was the second of three pretenders to the Russian throne who claimed to be Tsarevich Dmitry Ivanovich, the youngest son of Ivan the Terrible. The real Dmitry had died under uncertain circumstances, most likely an assassination attempt in 1591, at the age of nine, at his widowed mother's appanage residence in Uglich.The second False Dmitry first appeared on the scene around 20 July 1607, at Starodub. He is believed to have been either a priest's son or a converted Jew, and was relatively highly educated for the time. He spoke both the Russian and Polish languages and was something of an expert in liturgical matters. He pretended at first to be the Muscovite boyar Nagoy, but confessed under torture that he was Tsarevich Dmitry, whereupon he was taken at his word and joined by thousands of Cossacks, Poles, and Muscovites. In the course of the year Jerzy Mniszech, father of Marina Mniszech, widow of False Dmitry I, 'reunited' him with Marina, who miraculously recognized her late husband in this second Dimitry (subsequently quieting her conscience by privately marrying this impostor, who in no way resembled her first husband). This brought him the support of the magnates of the Polish-Lithuanian Commonwealth who had supported False Dmitry I. Adam Wiśniowiecki, Roman Różyński, and Jan Sapieha decided to support the second pretender as well, supplying him with some early funds and 7500 soldiers, among them Aleksander Józef Lisowski, leader of the infamous mercenary band later known as Lisowczycy. He quickly captured Karachev, Bryansk, and other towns, was reinforced by the Poles, and in the spring of 1608 advanced upon Moscow, routing the army of Tsar Vasily Shuisky at Bolkhov. Promises of the wholesale confiscation of the estates of the boyars drew many common people to his side. The village of Tushino, twelve versts from the capital, was converted into an armed camp where Dmitry gathered his army. His force initially included 7000 Polish soldiers, 10,000 Cossacks and 10,000 other rag-tag soldiers, including former members of the failed rokosz of Zebrzydowski. His forces soon exceeded 100,000 men. He raised to the rank of patriarch another illustrious captive, Philaret Romanov, and won the allegiance of the cities of Yaroslavl, Kostroma, Vologda, Kashin and several others. The arrival of King Sigismund III Vasa at Smolensk caused a majority of his Polish supporters to desert him and join with the armies of the Polish king. At the same time, a strong Russo-Swedish army under Mikhail Skopin-Shuisky and Jacob De la Gardie approached Tushino, forcing him to flee his camp disguised as a peasant and go to Kostroma, where Marina joined him and he lived once more in regal state. He made another unsuccessful attack on Moscow, and, supported by the Don Cossacks, recovered a hold over all south-eastern Russia. However, he was killed, while half drunk, on 11 December 1610 by a Tatar princeling, Peter Urusov, whom he had flogged. Hetman Stanisław Żółkiewski1 described this event in his memoirs:Having drunk deep at dinner...he ordered a sleigh to be harnessed, taking flasks of mead to the sleigh. Coming out into the open country, he drank with some boyars. Prince Peter Urusov, together with those several score horsemen with whom he was in league, was riding after him, apparently escorting him. And when the imposter had drunk very well with the boyars, Urusov drew from his holster a pistol which he had ready, and galloping up to the sleigh first shot him with the pistol, then cutting off his head and hand with his saber, took to the road.
  • Лжедми́трий II, также Тушинский или Калужский вор (дата и место рождения неизвестны — умер 11 (21) декабря 1610, Калуга) — самозванец, выдававший себя за сына Ивана Грозного, царевича Дмитрия и, соответственно, за спасшегося 17 мая 1606 года Лжедмитрия I. Настоящее имя и происхождение не установлено, хотя существует множество версий. Во время правления Лжедмитрия I также был самозванцем, выдавая себя за его дядю Нагого, никогда не существовавшего. Несмотря на то, что контролировал значительную территорию Русского государства, в российской историографии (в отличие от Лжедмитрия I) обычно царём не считается.
  • La figura del Falso Dimitri II, in realtà Andreij Nagy (... – Kaluga, 11 dicembre 1610), appare durante la seconda fase del "Periodo dei Torbidi", nei primi anni del Seicento.È stato uno dei tre pretendenti (gli altri due sono stati: il Falso Dimitri I di Russia e il Falso Dimitri III di Russia) che affermavano di essere Dmitrij, il figlio di Ivan il Terribile, miracolosamente scampato al tentativo di assassinio.Come il suo predecessore antecedente di pochi anni, si dichiara figlio del defunto zar Ivan il Terribile, ma a differenza del primo falso Dimitri, quest'ultimo è ben consapevole della propria impostura.Concepito un figlio con Marina Mniszech, figlia di un nobile polacco e già moglie del primo falso Dimitri, si pone in netto antagonismo con l'allora sovrano Basilio IV, politicamente sostenuto dai boiari.Insediatosi a Tushino, città prossima a Mosca, instaura un governo parallelo a quello ufficiale. Negli anni 1609 e 1610 cadono entrambi e si instaura una fase di interregno di tre anni, della duma dei boiari, con alterne vicende di politica estera fino alla proclamazione di Michele Romanov come zar di Russia.
  • 偽ドミトリー2世(にせドミトリーにせい)(Лжедмитрий II ; False Dimitri II, ? - 1610年)はロシア帝国の動乱時代にイヴァン4世の末子ドミトリー皇子を僭称した2人目の人物。トゥシノを本拠としたことから、「トゥシノの悪党」と呼ばれた。
  • Der zweite falsche Dimitri (Pseudodimitri II., nach seiner zeitweiligen Residenz auch Schelm von Tuschino genannt; * unbekannt; † 11. Dezemberjul./ 21. Dezember 1610greg. in Kaluga), war in den Jahren der Smuta ein Prätendent auf den russischen Zarenthron, der vorgab, der gerettete Pseudodimitri I. zu sein. Dieser wiederum war (ebenfalls) ein Hochstapler, der sich als Dmitri, Sohn des Zaren Iwan IV., ausgab und nach einer kurzzeitig gelungenen Usurpation ermordet wurde.Pseudodimitri II. war es gelungen, unzufriedene Bauern und Kosaken um sich zu sammeln, zu denen sich auch bald mit Wassili Schuiski verfeindete Hochadlige gesellten. Unterstützt wurde er von intervenierenden polnischen Truppen, so dass seine militärischen Kräfte rasch an Bedeutung gewannen. Wider besseres Wissen erkannte ihn auch Marina Mniszech, die man nach dem Tode Pseudodimitris I. eingekerkert hatte, als ihren rechtmäßigen Gemahl an.Er stieß rasch nach Moskau vor und hielt verschwenderisch im Moskauer Vorort Tuschino Hof. Dort befand sich auch das von polnischen Militärs dominierte Hauptquartier und der Sitz der Gegenregierung, zu deren Parteigängern unter anderem auch Jerszy Mniszech, der Patriarch Filaret und die Fürsten Trubezkoy gehörten. Im Sommer und Herbst 1608 kontrollierte der zweite Usurpator bald ein riesiges Territorium. Da Zar Wassili Schuiski sich nicht mehr anders zu helfen wusste, als die Schweden zu Hilfe zu holen, kam es zur offenen Intervention Polens 1609. Die meisten Anhänger des Hofs von Tuschino wechselten nun schnell auf die Seite König Sigismund III. Wasa. Der Usurpator floh vor den Truppen Wassili Schuiskis nach Kaluga, wo er bald darauf getötet wurde.
  • Lžidimitrij je souhrnné označení pro několik samozvanců, kteří po vymření ruské dynastie Rurikovců smrtí cara Fjodora I. roku 1597 o sobě tvrdili, že jsou synem cara Ivana Hrozného, carevičem Dimitrijem, respektive jeho synem, a domáhali se carského trůnu. Podle nich carevič Dimitrij pokus o své zavraždění roku 1591 přežil a od té doby se skrýval.
dbpedia-owl:thumbnail
dbpedia-owl:wikiPageID
  • 704935 (xsd:integer)
dbpedia-owl:wikiPageLength
  • 6319 (xsd:integer)
dbpedia-owl:wikiPageOutDegree
  • 48 (xsd:integer)
dbpedia-owl:wikiPageRevisionID
  • 90041355 (xsd:integer)
dbpedia-owl:wikiPageWikiLink
prop-fr:wikiPageUsesTemplate
dcterms:subject
rdfs:comment
  • Comme le premier faux Dimitri, le second faux Dimitri fut un imposteur qui a tenté de se faire passer pour un fils d'Ivan le Terrible afin de devenir tsar au début du XVIIe siècle.
  • Dymitr Samozwaniec II, (znany także jako Łżedymitr, ros. Лжедмитрий, lub Łotr Tuszyński, ros. Тушинский вор) (zm. 22 grudnia 1610) – pretendent do tronu Carstwa Rosyjskiego
  • 偽ドミトリー2世(にせドミトリーにせい)(Лжедмитрий II ; False Dimitri II, ? - 1610年)はロシア帝国の動乱時代にイヴァン4世の末子ドミトリー皇子を僭称した2人目の人物。トゥシノを本拠としたことから、「トゥシノの悪党」と呼ばれた。
  • Lžidimitrij je souhrnné označení pro několik samozvanců, kteří po vymření ruské dynastie Rurikovců smrtí cara Fjodora I. roku 1597 o sobě tvrdili, že jsou synem cara Ivana Hrozného, carevičem Dimitrijem, respektive jeho synem, a domáhali se carského trůnu. Podle nich carevič Dimitrij pokus o své zavraždění roku 1591 přežil a od té doby se skrýval.
  • La figura del Falso Dimitri II, in realtà Andreij Nagy (...
  • De tweede valse Dimitri (Russisch: Лжедимитрий II; Lzjedmitri II) (? - Kaloega, 21 december 1610), ook bekend als de rebel van Toesjino, was een van de drie pretendenten die zich voordeed als Dimitri Ivanovitsj, de zoon van Ivan de Verschrikkelijke, in de hoop de Russische troon te kunnen opeisen. De echte Dimitri was onder onbekende omstandigheden overleden, mogelijk als gevolg van een aanslag in 1591. Deze tweede Valse Dimitri kwam ten tonele in 1609.
  • Der zweite falsche Dimitri (Pseudodimitri II., nach seiner zeitweiligen Residenz auch Schelm von Tuschino genannt; * unbekannt; † 11. Dezemberjul./ 21. Dezember 1610greg. in Kaluga), war in den Jahren der Smuta ein Prätendent auf den russischen Zarenthron, der vorgab, der gerettete Pseudodimitri I. zu sein. Dieser wiederum war (ebenfalls) ein Hochstapler, der sich als Dmitri, Sohn des Zaren Iwan IV., ausgab und nach einer kurzzeitig gelungenen Usurpation ermordet wurde.Pseudodimitri II.
  • False Dmitri II (died 11 December 1610) (Russian: Лжедимитрий II, other transliterations: Dmitriy, Dmitri, Dmitrii), also called the rebel of Tushino, was the second of three pretenders to the Russian throne who claimed to be Tsarevich Dmitry Ivanovich, the youngest son of Ivan the Terrible.
  • Лжедми́трий II, также Тушинский или Калужский вор (дата и место рождения неизвестны — умер 11 (21) декабря 1610, Калуга) — самозванец, выдававший себя за сына Ивана Грозного, царевича Дмитрия и, соответственно, за спасшегося 17 мая 1606 года Лжедмитрия I. Настоящее имя и происхождение не установлено, хотя существует множество версий. Во время правления Лжедмитрия I также был самозванцем, выдавая себя за его дядю Нагого, никогда не существовавшего.
  • 두 번째 가짜 드미트리(? ~ 1610년, 러시아어:Лжедмитрий 르제드미트리)는 동란 시대의 차르 참칭자이다. 투시노의 악인(The Felon of Tushino, 또는 투시노의 도둑(Tushino Thief))이라는 별칭으로도 불린다.1606년, 첫 번째 가짜 드미트리는 바실리 슈이스키의 반란으로 죽고, 슈이스키가 바실리 4세로 차르에 즉위한다. 하지만 바실리 4세 역시 보리스 고두노프처럼 대중의 지지를 받지 못했다. 가짜 드미트리는 죽었지만, 드미트리의 재림에 대한 러시아 백성들의 기대 역시 계속되었다.바실리 4세의 즉위부터 그에 반대하는 반란은 계속되었다. 이 중 유명한 것이 바로 1607년 8월에 시작된 두 번째 가짜 드미트리의 반란이다. 두 번째 가짜 드미트리는 자신이 진짜 우글리치 공 드미트리라고 주장하는 한편, 보리스 고두노프의 압제를 해방시킨 장본인이라고 주장하였다.그는 모스크바 근처인 투시노를 본거지로 삼고, 끊임없이 자신이 진정한 차르라고 주장하였다.
rdfs:label
  • Second faux Dimitri
  • Dymitr Samozwaniec II
  • False Dmitry II
  • Falso Dimitri II di Russia
  • Lžidimitrij
  • Pseudodimitri II.
  • Valse Dimitri II
  • Лжедмитрий II
  • 偽ドミトリー2世
  • 두 번째 가짜 드미트리
owl:sameAs
http://www.w3.org/ns/prov#wasDerivedFrom
foaf:depiction
foaf:isPrimaryTopicOf
is dbpedia-owl:wikiPageRedirects of
is dbpedia-owl:wikiPageWikiLink of
is foaf:primaryTopic of